• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Виховна робота

Виховна робота є важливим елементом педагогічного процесу. З 1995 року загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 129 Дзержинського району м. Харкова увійшла в систему безперервної освіти і виховання в галузі довкілля. Під керівництвом кандидата географічних наук доцента ХНУ ім. В.Н. Каразіна, Нємець Л.М. розроблена й реалізується Концепція безперервної освіти і виховання. З 2010 року школа працює над створенням моделі екошколи.

Безперервність екологічної освіти і виховання здійснюється через навчальний процес та позакласну роботу. Освітні завдання розв’язуються системою шкільних предметів, спецкурсів, факультативів, через заняття на екологічній стежині, літню географічну практику учнів, позакласна робота -через-дитячу екологічну організацію «ЕКО». Для цього необхідно озброїти школярів міцними знаннями базових наук, надати спеціальні знання, прищепити навички поведінки у природі, які відповідають сучасним вимогам освіти.

Кепцією Нової української школи, Декларацією прав дитини, Конвенцією про права дитини, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про молодіжні та дитячі громадські організації», Законом України від 18.12.2018 №2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», Концепцією національно – патріотичного виховання дітей і молоді, Концепцією екологічної освіти України, Концепцією художньо-естетичного виховання учнів, Концепцією «Щаслива родина» на 2012-2021 роки, Концепцією розвитку громадянської освіти в Україні відповідно до реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016-2020 роки, програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Державною соціальною програмою «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2021 року, Методичними рекомендаціями щодо запобігання та протидії насильству (лист Міністерства освіти і науки України №1/11-5480 від 18.05.2018 р.), Методичними рекомендаціями з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2018/2019 навчальному році, Комплексною програмою розвитку освіти м. Харкова на 2018-2022 роки, освітнім проектом «Виховний простір Харківщини» та іншими нормативно-правовими документами протягом 2018/2019 навчального року виховна робота ХЗОШ №129 була спрямована на виконання завдань і реалізацію основних принципів виховання: педагогіки партнерства, безперервності, системності, відкритості, гуманістичної орієнтації виховання, соціальної адекватності виховання, індивідуалізації виховання, соціального загартування дітей, проектування виховного процесу, принцип цілісності. Головна мета виховної роботи у 2018/2019 навчальному році – формування морально - духовної життєво компетентної особистості, яка успішно реалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал. Згідно з річними планами роботи ХЗОШ №129 на 2018/2019 навчальний рік педагогічний колектив працював над виховною проблемою: «Забезпечення успішної соціалізації учнів шляхом використання сучасних педагогічних технологій та інновацій в умовах створення екошколи — школи сталого розвитку». Пріоритетними напрямками виховання у 2018/2019 навчальному році були: національно – патріотичне виховання, морально-духовне виховання, превентивне, правове виховання, формування здорового способу життя, екологічна освіта та виховання, створення безпечного та благополучного середовища для дитини.

Реалізація завдань виховної системи закладу відбувається за рахунок злагодженої співпраці педагогічного колективу, спланованої роботи класних керівників. У ХЗОШ діє методичне об’єднання класних керівників.

Методичне об’єднання класних керівників працює над вирішенням першочергових завдань виховання учнів у су­часних умовах: виховувати громадянина-патріота, формувати громадянську активність дітей та підлітків, які люблять свій на­род, Україну, готові самовідда­но захищати і розбудовувати її як суверенну, незалежну, де­мократичну, правову і соціальну державу, виробити імунітет до негативного впливу соціально­го середовища. Протягом 2018/2019 навчального року проведені засідання методичного об’єднання класних керівників, на яких були висвітлені питання:

- «Робота класних керівників щодо створення екошколи в умовах Нової української школи» (06.09.2018);

- «Булінг у шкільному середовищі, як запобігти…» (06.09.2018);

- «Педагогіка партнерства: школа, сім я, громадськість» (15.11.2018);

- «Роль класного керівника в системі правової освіти та виховання учнів» (07.02.2019)

- З теорії та практика учнівського самоврядування: «Що гальмує розвиток учнівського самоврядування»; «Як організувати роботу Ради друзів природи та Ради однодумців в класі»; «Розробка моделі громадської організації. Планування роботи» (11.04.2019)

Класним керівникам були надані методичні поради щодо організації просвітницької роботи з виховання у школярів негативного ставлення до шкідливих звичок, запобігання випадків насильства та агресії в дитячому колективі, формування моральних якостей.

На шкільному рівні вивчався досвід роботи класного керівника 8-А класу «Використання елементів музейної педагогікиу виховному просторі Нової української школи як фактор залучення учнів до вивчення та збереження історико-культурної спадщини рідного краю».

В лютому 2019 року на базі школи було проведено районний семінар для класних керівників шкіл Шевченківського району за темою «Педагогіка партнерства. Практика діяльності класного керівника». Свій досвід роботи презентували класний керівник 2-Б класу та класний керівник 6-Б класу. В квітні 2019 року на базі школи було проведено районний практичний семінар для заступників директорів з виховної роботи закладів загальної середньої освіти Шевченківського району м. Харкова «Система роботи екологічної суспільної організації школярів та учнівської молоді «ЕКО» щодо формування цінностей сталого розвитку в умовах Нової української школи».Заступник директора з виховної роботи виступала на міському семінарі для новопризначених керівників закладів загальної середньої освіти м. Харкова «Методичні та організаційні аспекти діяльності учнівського самоврядування в закладі освіти» (17.10.2018).

Упродовж 2018/2019 навчального року було організовано проведення виховних заходів за напрямами «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України» (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 №1243).

Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави

Заходи у напрямку «Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави» було реалізовано відповідно до основних нормативних документів, концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у ЗЗСО, з метою залучення учнів до активної соціально-громадянської діяльності, формування правової культури, почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії, культурних та історичних цінностей.

Протягом 2018/2019 навчального року з учнями ХЗОШ були проведені:

- урочиста лінійа «Державний прапор – святиня народу» (23.08.2016);

- марафон «Мрії про Україну» (21.09.2018);

- робота Арт – студії «Моя мрія» (21.09.2018);

- створення живої газети «Україна від козацьких часів до сьогодення» (16.10.2018);

- відкриття меморіальної дошки на фасаді школи випускнику школи воїну-інтернаціоналісту Гальцеву С.В. (19.10.2018);

- конкурс літературної творчості «Я – українець, я – патріот» (09.11.2018);

- написання листів представникам українських діаспор світу «Мова єднає» (09.11.2018);

- фотофлешмоб «Ми будуємо спільноту толерантних Харків’ян» (21.11.2019);

- урок Мужності «Український солдат – миротворець» у Військовому коледжі сержантського складу Харківського національного

університету Повітряних сил ім. І. Кожедуба (06.12.2018);

- круглий стіл «Участь України в миротворчих місіях ООН» (17.01.2019);

- створення та презентація рукописної книги «В’язні концтаборів – мешканці шевченківського району м. Харкова (11.04.2019);

- свято «Вклонимося, моя Україно, цим людям величним і скромним» (07.05.2019);

- флешмоб «Вишиванка – Фест» (16.05.2019).

Велику роль у національно-патріотичному вихованні підростаючого покоління відіграють шкільний музей, пошукова, дослідницька та краєзнавча робота. Учні закладу проводять просвітницьку роботу серед учнівської молоді. У ХЗОШ працює шкільний музей «Дзвони пам’яті», створена експозиція, присвячена сучасним подіям на Сході України «Участь харків’ян у антитерористичній операції на сході України». В музеї «Дзвони пам’яті» є експозиції«Друга світова війна», «Наша школа у повоєнні роки», «Відлуння афганської війни», експозиції, присвячені Отакару Ярошу та Людвику Свободі. Протягом року на базі музею були проведені наступні заходи: тематичні екскурсії «Щоб не забували…» (протягом навчального року); флешмоб «За мир в Україні, за гідність кожної родини» (21.11.2018) лінійка пам’яті «Долі опалені війною» щодо вшанування випускника школи Гальцева Сергія, який загинув в Республіці Афганістані (15.02.2019); акція «Запали свічку пам’яті» до Дня вшанування Героїв Небесної сотні (20.02.2019); створення інтерактивного дерева «Сонце за гратами» до Дня пам’яті в’язнів нацистських концтаборів (11.04.2019); урок пам’яті «Пам’ятати заради майбутнього» (07.05.2019); лінійка «Голос пам’яті» (07.05.2019); зустрічі з ветеранами . Школа співпрацює з радою ветеранів та нащадків воїнів 57 Армії «Спілка – 57». Разом з головою ради ветеранів та нащадків воїнів 57-ї Армії Гонтар Т.В. проводиться пошукова робота «Ветерани мешкають поруч».

В музеї «Українська світлиця» протягом 2018/2019 навчального року продовжувалося впровадження проектів «З бабусиної скрині» та «Посуд Будянського фаянсового заводу». Батьки учнів школи передали до музею «Українська світлиця» нові експонати: рушники, посуд, витвори мистецтва. На базі музею проведено: свято «Українська світлиця вітає гостей»; екскурсія – гра «Посуд в Україні та українські страви» свято «Святий Миколай творить дива» (19.12.2019) оформлена виставка «Традиції та реліквії моєї родини»; уявна подорож «З історії Будянського фаянсового заводу»; урок-спомин «Наші бабусі на дорогах війни» (08.05.2019).

Учні школи стали переможцями районного конкурсу екскурсоводів музеїв «Стежинами пам'яті» та переможцями обласного етапу Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу». У районному миротворчому фестивалі «Формат: МИР» учні посіли І місце.

Моніторинг стану розвитку системи національно-патріотичного виховання у ХЗОШ показав, що за останні чотири роки, завдяки комплексному та системному підходу адміністрації школи, класних керівників, ради «ЕКО», батьківської громадськості, даний напрям роботи у закладі став пріоритетним.

Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей

Одним із важливих напрямків виховної роботи є родинно-сімейне виховання. Основними завданнями напрямку «Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей» було формування моральної особистості, (доброти, взаєморозуміння, милосердя, толерантності, культури спілкування), різнобічних духовних потреб та інтересів; виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, національних цінностей українського народу. З метою пропаганди позитивного іміджу сім`ї та її соціальної підтримки, формування культури сімейних стосунків, підвищення відповідальності батьків за виховання дітей, проводяться різноманітні зустрічі, бесіди щодо популяризації сімейного способу життя, формування національних сімейних цінностей з питань здорового способу життя та збереження репродуктивного здоров`я.

У цьому напрямку в школі протягом навчального року було проведено цикл лекцій для старшокласників «Статеве виховання та репродуктивне здоров’я підлітків», під час яких висвітлювалися питання: «Відповідальне батьківство», «Суспільство і статева мораль», «Навіщо потрібне планування вагітності».

Протягом навчального року були проведені батьківські збори, які проводилися з використанням нових форм та технологій:

- батьківські індивідуальні зустрічі «Віч-на-віч з родиною» (06.12.2018)

- родинне коло «Відверта розмова» (18.04.2019);

- батьківські збори «Батьківське коло» (18.04.2019).

З метою подальшого розвитку правової освіти та виховання, покращення роботи щодо розвитку громадянських компетентностей учнів у школі були проведені заходи за участю фахівців:

- заняття «Відповідальність підлітків перед законом» за участю лейтенантів поліції, працівників інституту УПП в Харківській області Чайковського Д.В та Печенезької І.О. (8 занять протягом навчального року);

- інтерактивні заняття «Мої права та обов’язки» за участю провідних спеціалістів відділу судової роботи та міжнародного співробітництва Головного територіального управління юстиції у Харківській області Парамоновою Л.В. та Горбуновою Н.Ю. (12.03.2019);

- бесіда «Булінг та шляхи його подолання» за участю старшого державного виконавця Шевченківського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Харківській області Молотилової В.В. (07.02.2019).

14.12.2018 року учні школи відвідали Шевченківській відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Харківській області, де підвели підсумки сумісної роботи у загальнонаціональному правоосвітньому проекті «Я маю право!» та намітили подальші шляхи сумісної роботи у загальношкільному проекті «Територія примирення».

Батьки залучалися до проведення свят, разом з дітьми брали участь в конкурсах, проектах, акціях, благодійних ярмарках. Батьки школи брали активну участь у виставках творчих робіт учнів та батьків школи. . В початковій школі впроваджувався особистий проект дій «У родинному колі».

З метою пропаганди позитивного іміджу сім`ї та її соціальної підтримки, формування культури сімейних стосунків, підвищення відповідальності батьків за виховання дітей проводилися різноманітні зустрічі, бесіди щодо популяризації сімейного способу життя, формування національних сімейних цінностей, з питань здорового способу життя та збереження репродуктивного здоров`я.

Ціннісне ставлення до культури і мистецтва

Формування в учнів різнобічних потреб самореалізації творчого потенціалу в різних сферах діяльності й спілкуванні, розвиток дитячих обдарувань через систему позаурочних форм роботи та ефективну взаємодію сім’ї та школи є основним завданням напрямку «Ціннісне ставлення до культури і мистецтва». Найбільш значущими заходами цього напрямку стали:

- тематична пішохідна екскурсія «Харків театральний» (26.10.2018);

- екскурсія до Харківського історичного музею (23.10.2018);

- участь у конкурсі «Мальована поезія Ліни Костенко» в межах 16 фестивалю дитячої творчості «Харків – місто добрих надій» (лютий,2019);

- персональна Великодня виставка учнів школи «Душа наповнена весною» (15.04.2019 – 10.05.2019);

- виставка членів гуртка «Писанкарство» у Харківському Художньому музеї (15.04.2019 – 10.05.2019);

- участь у районному фестивалі дитячого мистецтва «Зорепад», номінація «Вокальне мистецтво» (листопад, 2018);

- участь учнів школи у конкурсі малюнків на асфальті «Діти Харкова за мир»;

- участь учнів школи у ІІІ районному фестивалі дитячої творчості «Україна. Харків. Ми» (листопад, 2018).

З метою залучення учнів до культурних цінностей українського народу протягом навчального року було організовано відвідування учнями театрів, музеїв, виставок, а також ряд різноманітних екскурсій та культпоходів, а саме: Харківського державного академічного драматичного театру ім. Т.Г. Шевченка, театру «Мадригал», Харківського міського Палацу дитячої та юнацької творчості, Харківського обласного Палацу дитячої та юнацької творчості, Харківського історичного музею, Харківського художнього музею, галереї АВЕК, ТРЦ «Французький бульвар», кінотеатрів «Парк» та ім. О. Довженка. Були проведені святкові концерти до Дня вчителя, 8 березня, Дня Перемоги над нацизмом у Європі. Учнями школи були підготовлені вистави до Дня Святого Миколая та новорічна вистава.

Ціннісне ставлення до себе

Основним завданням напрямку «Ціннісне ставлення до себе» є забезпечення повноцінного розвитку учнів, охорони та зміцнення їх здоров'я, утвердження здорового способу життя, розвиток учнівського самоврядування.

Учні школи продовжували роботу в проекті «Від школи сприяння здоров’ю - до екошколи» через систему 7 модулів: «Учень», «Вчитель», «Громада», «Родина», «Освітнє середовище», «Світ», «Здоров’я», який впливає на підвищення рівня інформованості дітей щодо збереження здоров’я, мотивацію школярів на здоровий спосіб життя і безпечну поведінку. Це підтверджує рейтинг життєвих цінностей учнів школи, у якому із 14 запропонованих цінностей, цінність «Здоров’я» знаходиться на ІІ місті (у Всеукраїнському опитуванні – на VІ місті).

Був проведений марафон «Скажемо всім курцям - ні» до Всесвітнього Дня непаління. Члени «ЕКО» підготували та випустили постери «Паління економічно не вигідно», «Палити вже не модно». Провели бліц-опитування «Зроби свій вибір», інформаційні хвилинки «Я обираю здоров’я». До Дня пам’яті померлих від СНІДУ на уроках предмету «Основи здоров’я» була висвітлена тема «Зупинимо СНІД доки він не зупинив нас». До Всесвітнього Дня здоров’я пройшла акція «Активний спосіб життя – шлях до довголіття», Всеукраїнський урок «Громадянське здоров’я».

Членами ради «ЕКО» було проведено моніторинг стану води у джерелах м. Харкова – до Всесвітнього Дня моніторингу води (18.09.2018), марафон «Чисті руки – здоров’ю запорука» - до Всесвітнього дня глобального миття рук (12.10.2018), Тиждень чнівського самоврядування «Лідер у мені» (22.10. – 26.10. 2018); рольова гра «Проектування власних вчинків» ( 08.11.2018), шкільне свято «Учень року – 2019. Шкільна алея зірок» (20.05.2019).

Лідери школи взяли участь в районному етапі міського конкурсу «Учень року» (12.02.2019) та у міському конкурсі «Молода людина року» (квітень,2019);

У класних журналах ведеться сторінка бесід із учнями з циклу «Я обираю здоровий спосіб життя». Проводилися бесіди, лекції із залученням відповідних фахівців:

- лекція «Секрети підліткового життя», кандидат медичних наук Національного фармацевтичного університету (15.11.2018);

- лекція «Статеве дозрівання дівчат», лікар-геніколог КЗОЗ «Харківська міська поліклініка №8» (29.11.2019);

- лекція «Профілактика вживання наркотичних речовин», представники Шевченківського районного відділу Державної установи «Центр пробації» в Харківській області (20.02.2019);

- лекція «Правила безпеки громадян на залізничному транспорті», представники «Центру діагностики залізничної інфраструктури» (20.03.2019).

Проводилися індивідуальні бесіди з батьками та учнями шкільним лікарем, шкільним практичним психологом, шкільними офіцерами поліції.

Всебічний та гармонійний розвиток кожної особистості, творчий, інтелектуальний, духовний розвиток дітей та організацію дозвілля школярів забезпечували гуртки, які працюють в школі (всього 3). На кінець навчального року в 3 бюджетних гуртках: «Основи учнівського самоврядування», «Влучний стрілець», «Юний стрілець», в яких навчається 45 учнів. Основними напрямами роботи гуртків є військово-спортивний та соціально-реабілітаційний напрями. Всього гуртковою роботою охоплено 76%учнів школи.

Питання щодо збереження життя та здоров'я учнів, попередження проявів булінгу, пропаганди здорового способу життя, відповідальності батьків за виховання дітей, попередження насильства у родині, оздоровлення учнів систематично розглядалися на засіданнях МО класних керівників: «Булінг у шкільному середовищі, як запобігти…» (06.09.2018); «Шкільний проект «Територія примирення» - практична допомога класному керівнику в запобіганні конфліктів у класі» (15.11.2018) .

Заслуховувалися на нарадах при директорові:«Булінг та шляхи його подолання» (29.11.2018); «Проблема ВІЛ/СНІД і школа» (18.01.2019).

Висвітлювалися на загальношкільних та класних батьківських зборах: батьківські збори «Закон, родина, дитина (моральне та правове виховання дітей у родині)» (20.09.2018); лекція представників Управління поліції в Харківській області «Запобігання булінгу в родині» (21.02.2019); лекція шкільного психолога «Покарання дітей в сім’ї» (21.02.2019); батьківські збори «Виховання здорової дитини в родині – запорука збереження генотипу» (18.04.2019).

Ціннісне ставлення до природи, до праці

Завдання напрямку «Ціннісне ставлення до природи, до праці»- формування почуття єдності з природою, свідомого ставлення та любові до неї, виховання господаря. В школі продовжувалася робота по реалізації авторської Концепції безперервної освіти і виховання в галузі довкілля на етапі створення екошколи. Школа вже 30 років займається питаннями екологічної освіти та виховання.

Протягом 2018/2019 навчального року екологічна суспільна організація школярів та учнівської молоді впроваджувала проекти: «Чиста Україна – чиста Земля», «Батарейко, здавайся. Правила утилізації», «Осінь без диму», «З мого чистого будинку, вулиці, району, міста починається чиста Україна», «Зелене підвіконня», «Збережемо дерево», «Допоможи птахам взимку», «Збережемо ялинки в Новій рік», «Первоцвіт», «Чисте джерело», «Хатинка для пернатого друга», «AQUA. Крок в майбутнє», «Полювання за кіловатами», «Екосортировка відходів – запорука чистого довкілля та збереження природних ресурсів міста Харкова».

За підтримки міської організації «Енергія миру» учні школи стали учасниками Енерго-Фестивалю-2019, на якому було представлено 34 творчі роботи учнів школи з проблем енергозбереження та енергоефективності.

Школа співпрацює з кафедрою хімічної техніки та промислової екології (ХТПЕ) НТУ «ХПІ». Члени ради «ЕКО» взяли участь вроботі клубу юного еколога «Я – еколюдина» кафедри хімічної техніки та промислової екології, де прослухали лекції на тему «Проблеми ГМО – міф чи реальність», «Сміття: хто кого», «Природні ресурси України: багатство країни та його збереження».

Найбільш цікавими заходами цього напрямку були:

- подорож - практикум шкільною екологічною стежиною «Шкода осіннього багаття» (24.10.2018)

- фестиваль творчості «Енергозбереження та енергоефективність в школі та вдома; від дітей – до дорослих, від родини – до суспільства » (грудень 2018) .

- майстер – клас «Замість ялинки – новорічний букет» (12.12.2018)

- інтерактивна екскурсія по виставці новорічних композицій «Не рубай ялинку» (27.12.2018)

- свято для учнів початкової школи «Зоопарк приїхав до школи» (27.02.2019)

- виставка – практикум «Як поводитися з екзотичними домашніми тваринами» (06.03.2019)

- виступ шкільної екологічної агітбригади «Землю врятує любов» (квітень, 2019);

- конференція «Земля наш спільний дім» (19.04.2019).

У ХЗОШ проводиться робота, спрямована на виховання у дітей та підлітків бережливого ставлення до природи під час виїзних форм навчання:

- екскурсій «Харків – Запоріжжя – Хортиця – Харків» 23.10 – 24.10.2018; 01.06 – 02.06.2019);

- походів: одноденний туристичний похід до лісопарку (19. 10.2018), одноденний похід до с. Коротич (08.09.2018)

- експедицій на шкільній екологічній стежині до струмка Саржинка та Джерела, де було проведено моніторинг якості води та до ботанічної пам’ятки природи місцевого значення «Сокольники – Помірки», де проведено моніторинг забруднення лісопаркової зони сміттям.

Кiлькiсть переглядiв: 503